10 cara dalam mencari idea produk untuk perniagaan dalam talian di Malaysia

Idea bagi memulakan perniagaan dalam talian semakin menjadi lebih menarik bagi rakyat Malaysia. Terutamanya kepada generasi muda. 

Beberapa sebab mengapa memulakan perniagaan dalam talian adalah pilihan yang menarik adalah kerana kadar kemasukkan yang lebih cepat, fleksibiliti untuk bekerja dari mana sahaja, menjadi bos kepada diri sendiri dan banyak lagi. 

Tetapi ada banyak cabaran yang harus diatasi untuk benar-benar memulakan perniagaan anda. 

Salah satu cabaran terbesar yang dihadapi oleh usahawan di Malaysia ialah mencari produk yang boleh membawa untung untuk dijual. 

Dalam fasa ini (memikirkan idea produk) adalah di mana kebanyakan orang terperangkap dalam kelumpuhan analisis (terlalu banyak berfikir sehingga akhirnya berhenti).

Terdapat juga beberapa perbincangan dengan ramai usahawan e-dagang yang bercita-cita untuk memulakan perniagaan dan sering kali mereka merasakan bahawa semuanya sudah dijual dalam talian dan juga bahawa pasaran sudah tepu. 

Sekiranya anda juga merasakan perkara yang sama, semoga ini dapat membantu. 

Berikut adalah cara- cara untuk mencari idea produk untuk perniagaan dalam talian anda yang akan datang.

1. Penyelesaian masalah peribadi

Cara paling mudah untuk mencari idea produk adalah dengan memikirkan masalah yang anda hadapi secara peribadi. 

Pernahkah anda terfikir, adakah alat yang dapat memudahkan perkara tertentu untuk anda? Atau apakah masalah yang sedang anda cuba selesaikan masa ini? 

Kemungkinan besar orang lain juga mengalami masalah yansama atau tertanya-tanya perkara yang sama. 

Lakukan kajian mengenai masalah tersebut dan dapatkan maklumat mengenai produk yang membantu menyelesaikannya. 

Itu adalah produk yang berpotensi untuk anda jual dan ini memudahkan lagi penjualan kerana anda juga akan menjadi pengguna produk tersebut.

2. Selesaikan masalahyang membawakesakitan kepada orang lain 

Semasa memulakan perniagaan, sudah tentu anda ingin menjual sesuatu yang akan dibeli orang. Jadi, menyelesaikan masalah pelanggan adalah cara terbaik untuk itu. 

Ini adalah pendekatan yang baik untuk perniagaan secara umum. 

Berbual dengan rakan & keluarga anda mengenai masalah dan punca kesakitan mereka. Cari perbualan di media sosial yang membicarakan masalah atau kekecewaan mereka. 

3. Menyemak melalui Shopee dan Lazada

Di Malaysia, platform eMarket seperti Shopee dan Lazada adalah tempat di mana ramai orang akan membeli barangan dalam talian.

Anda boleh menemui hampir semua produk yang anda perlukan dalam kehidupan seharian anda di sana. 

Ini adalah salah satu kaedah kegemaran saya untuk mencari idea produk kerana produk telah dikategorikan dengan baik dan saya dapat menemui produk dengan mudah tanpa mengetahui kewujudan produk itu. 

Mulakan dengan mencari dalam bar carian dan tulis sesuatu yang anda minati seperti “pembesar suara” 

Lihat produk yang muncul dan cari perkara yang menarik perhatian anda atau lihat produk yang paling laris. 

Terdapat banyak cara lain untuk menggunakan platform eMarket untuk tujuan mencari idea. Anda juga boleh memikirkan kategori tertentu yang ingin anda ceburi.  

Contohnya, perniagaan anda boleh mengfokuskan terhadap penjualan beg & dompet lelaki atau barang keperluan haiwan.

4. Pergi ke kedai fizikal seperti Mr DIY

Shopee dan Lazada berada di dalam talian. Anda juga boleh mendapatkan idea di kedai setara mereka seperti Mr DIY, Eco Shop atau Kedai RM2.10. 

Kedai-kedai ini mungkin tidak mempunyai seberapa banyak produk seperti Shopee dan Lazada tetapi mereka menjual pelbagai jenis produk. Ini adalah cara yang bagus untuk menerokai produk baru. 

Anda hanya perlu lawati semua lorong dan bahagian. Mereka biasanya disusun berdasarkan kategorinya supaya anda dapat melakukan perkara yang sama dengan pasar dalam talian. 

Ini adalah petua. Anda bahkan boleh masuk seolah-olah anda membeli hadiah untuk seseorang. Apa yang akan anda beli untuk orang itu? 

5. Menerokai idea untuk Hadiah

Pendekatan “mencari hadiah” mestilah mempunyai cara tersendiri untuk mencari idea produk kerana ianya tidak terhad hanya di kedai luar talian seperti Mr DIY. 

Fikirkan orang tertentu yang anda mahu membeli hadiah buat diirinya. Cuba mengkategorikan orang itu. 

Contoh: Ayah, teman wanita, isteri/suami usahawan, atlet, peminat gajet dll 

Lakukan pencari dalam Google mengenai idea hadiah untuk orang tertentu (contoh: idea hadiah untuk usahawan). 

Terdapat juga perniagaan dalam talian yang memberi tumpuan untuk menjadi tempat kedai dalam talian yang khusus untuk hadiah.  

6. Mencari Trends 

Anda ingin menjual sesuatu yang sedang meningkat naik atau sedang trend 

Sekiranya tidak, pada saat anda mula mendapat penjualan awal, anda akan mula menurun dari sana. Itu bukan perniagaan yang baik untuk diceburi.  

Perkara lain yang perlu anda perhatikan adalah “fad”, perbuatan atau kegemaran fesyen yang sangat digemari tetapi tidak mungkin kekal. Ini adalah perkara popular berjangka pendek. 

Contoh yang baik adalah fidget spinner. Saya mecadangkan agar untuk mengelakkan produk seperti ini sekiranya anda benar-benar ingin membina perniagaan jangka panjang. 

Untuk mencari trends anda boleh melakukan dengan mendengar secara sosial di platform media sosial seperti bahagian trending di Twitter. 

Alat percuma lain untuk mencari trend ialah Google Trends. Tetapi yang ini anda mesti mempunyai beberapa idea dari kata kunci yang berbeza untuk mencari terlebih dahulu. 

Masukkan kata kunci ke dalam trend Google dan ia akan menunjukkan minat carian anda dari masa ke masa. Cari mereka yang mempunyai trend menaik atau mengekalkan minat dari masa ke masa.

7. Baca review pelanggan

Jangan berfikir bahawa anda mesti mencari produk yang sama sekali baru. Idea produk yang hebat boleh menjadi penambahbaikan daripada produk yang sedia ada. 

Cari ulasan produk di pasaran dalam talian seperti Shopee, Lazada, mahupun Amazon. 

Perkara utama yang perlu diperhatikan adalah maklum balas produk atau ketidakpuasan hati pelanggan tertentu terhadap produk tersebut. 

Ini akan memberi anda idea mengenai produk yang akan meningkatkan pengalaman itu.

8. Search hashtag di Instagram

Tingkah laku yang popular bagi penjual dalam talian di Malaysia menggunakan hashtag tertentu di Instagram. Hashtag ini boleh dianggap sebagai pasaran dalam Instagram. 

Salah satu contoh yang paling popular adalah #sayajual. Anda juga boleh menambahnya,  contohnya #sayajualkasut dan sebagainya. 

Pengunaan istilah Bahasa Malaysia akan memberi anda hasil yang lebih setempat. Tetapi anda juga boleh mencari sesuatu seperti #dropshipwanted. Ini adalah satu cara yang bagus untuk di cari kerana anda juga dapat mencari sumber produk tersebut. 

9. Hobi 

Memulakan perniagaan dengan hobi tertentu adalah pendekatan yang bagus. Para pengemar hobi sangat meminati apa yang mereka lakukan dan mereka lebih cenderung untuk berhabis demi hobi itu. 

Ini menjadikan mereka pelanggan yang sempurna. 

Tetapi mereka tidak membenarkan sebarangan perniagaan masuk ke dalam kumpulan atau komuniti mereka dan mula mempromosikannya. Anda perlu benar-benar mengendalikan dan terlibat dalam hobi itu . 

Adakah anda mempunyai hobi atau hobi yang anda minati? 

Lihat kemungkinan produk yang anda boleh jual kepada komuniti tersebut. 

10. Bina audiens terdahulu

Kadang kala, walaupun setelah melakukan semua perkara di atas, anda masih tidak 100% yakin mengenai idea produk anda.

Cara terbaik adalah dengan memulakan pemasaran walaupun tanpa produk. 

Anda boleh melakukannya dengan membina audiens terlebih dahulu. Mulakan dengan mengunakan saluran Youtube, akaun Instagram atau blog. 

Kembangkan pengikut anda dengan berkongsi kandungan berharga melalui jenama peribadi anda atau jenama yang berasingan. 

Kemudian mulailah mendengar apa yang dikatakan oleh pengikut anda. 

“Saya suka ____ anda. Dari mana kamu mendapatkannya?” 

“Alat apa yang anda gunakan untuk ____?” 

Itu adalah produk berpotensi yang boleh anda jual dan bina perniagaan dalam talian seterusnya. 

Sentiasa berwaspada dalam apa sahaja yang anda lakukan 

Idea baru boleh muncul dari pelbagai sudut (kemungkinan besar di bilik mandi). Pastikan untuk tetap terbuka dan berlatih melihat peluang di mana sahaja dan dalam apa sahaja yang anda lakukan. 

Berlatih juga dalam menulis idea ketika mereka muncul. Saya selalu menyediakan aplikasi membuat nota di telefon saya sekiranya saya mendapat idea. 

Bukan hanya untuk idea produk tetapi dalam perniagaan secara umum. 

Satu nasihat terakhir. Jangan risau sekiranya terdapat banyak persaingan. Persaingan memberitahu anda bahawa ada permintaan. 

Terdapat banyak cara untuk menjual produk yang sama. Anda hanya perlu mencari cara anda sendiri untuk menjualnya. 

Save time and money on shipping